Informatie van A tot Z over een verhuis
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Ga je verhuizen, dan is er in de praktijk genoeg te regelen. Er zijn een hoop zaken die op je af komen. Wanneer je hebt uitgedacht hoe jij je inboedel in het nieuwe huis wil gaan krijgen blijven er nog genoeg zaken over die geregeld moeten worden. Eén van die zaken die geregeld moeten worden is de internet, bellen en tv aansluiting in je nieuwe huis. Je zal moeten gaan kijken hoe je dat het handigste kan aanpakken.

Inhoud

Kan jouw provider wel met je mee verhuizen

Toen je een contract tekende bij een internet, bellen en tv leverancier (doorgaans is dat één en dezelfde leverancier) deed je dat voor een bepaalde contractperiode. Wanneer die contractperiode is verlopen staat het je vrij om te vertrekken wanneer het jou uitkomt. We zeggen dat omdat providers niet altijd een bereik op je nieuwe adres zullen hebben. Ga je verhuizen naar een regio waar het product wat jij altijd afnam (bij glasvezel is dit zeker van belang) niet leverbaar is, dan zal je het contract moeten stopzetten. Voor een provider is verhuizing niet altijd een steekhoudend argument om een contract stop te zetten. Je kan dan voor een boete komen te staan. Je kan ook informeren naar de mogelijkheid om een ander product van dezelfde leverancier af te nemen zoals ADSL wat wel leverbaar is op het nieuwe adres. Is dit niet zo, dan is het te hopen dat er sprake is van coulance bij je provider.

Levert een provider in jouw postcodegebied

Was je klant bij een provider die alleen in een bepaald postcodegebied levert, zoals Zeelandnet, dan is de kans groot dat er geen diensten worden geleverd op een nieuw adres wat buiten dit postcodegebied valt. In dat geval gelden de regels uit het vorige stukje ook voor jou. Je zal dan moeten hopen op coulance, en anders zal jij je contract moeten afkopen. Dat kan je doen door een boete te betalen die de oude provider bij jou neerlegt. Was je contract echter al verlopen en stilzwijgend verlengd, dan mag je per maand jouw internet, tv en telefoon abonnement opzeggen. In die gevallen betaal je nog een maand voor de producten die je altijd afnam maar daarna ben je ook van het verhaal af en kan je een nieuwe provider gaan uitzoeken.

Als jij je oude abonnement kan meenemen naar het nieuwe huis

Kan jij je oude abonnement meenemen naar het nieuwe huis, dan is het heel verstandig om dit in eerste instantie ook gewoon te doen. Wil je gaan besparen op de kosten van je abonnement, dan zou je nog voor de verhuizing kunnen uitzoeken hoe dat werkt, maar de praktijk leert dat dit behoorlijk bewerkelijk is. Je kan natuurlijk ook gewoon na de verhuizing zaken gaan regelen met een nieuw abonnement op het moment waarop de stofwolken zijn opgetrokken en jij in je nieuwe huis zit. Je zal een verhuizing bijtijds moeten aanvragen. De meeste providers hanteren een termijn van minimaal een maand tot twee maanden. Er moet immers een moment worden ingepland waarop de provider de apparatuur van jouw oude huis opnieuw aansluit op het nieuwe adres. Heb je hiervoor recht op gratis service; profiteer daar dan van. Een monteur van de provider kan in jouw huis alles aansluiten en bijvoorbeeld een aanvullende wifi check voor je uitvoeren. Zo zit jij er straks in je nieuwe huis weer goed bij, en kan je rustig bij de tv bijkomen van alle drukte van je verhuizing.

 

Als jij je oude abonnement niet kan meenemen naar je nieuwe huis

Kan jij je oude abonnement niet meenemen naar je nieuwe huis, dan doe je er goed aan om gebruik te maken van de overstapservice van een nieuwe provider die jij op het oog hebt. De nieuwe provider heeft doorgaans een team wat zich bezighoudt met de overstap van klanten van een oude provider naar hun toe. Dit team kan voor jou de overstap regelen, en wanneer de oude provider dan toch een boete wil gaan berekenen zal de medewerker van de overstapservice een regeling kunnen treffen waardoor die boete wordt betaald door je nieuwe provider. Dat doet men doorgaans uit coulance. Het gebeurt niet zelden dat een oude provider die een boete wilde gaan heffen bakzeil haalt wanneer er via een overstapservice contact wordt opgenomen. Heb je een nieuwe provider, dan blijft er nog één struikelblok voor jou; je mailadres.

Een nieuwe provider, een nieuw mailadres

Bij jouw nieuwe provider kan je doorgaans niet meer via je oude mailadres de mail ontvangen. Dat komt doordat dit adres wordt opgeheven wanneer jij je contract wijzigt. Een enkele provider biedt jou de gelegenheid om je mail nog wel te ontvangen, maar tegen betaling. Het beste is het dan ook om wanneer je uit de rommel van je verhuizing bent jouw contacten via de mail op de hoogte te stellen van je nieuwe mailadres. Had je ook bijvoorbeeld een Google Mail of Outlook mail, dan hoef je deze wijziging niet door te geven; in dat geval kan je gewoon je adres behouden.

Hulp nodig bij je overstap

Ga jij verhuizen en heb je hulp nodig bij de overstap naar een nieuwe provider, dan is het een goed idee om offertes aan te vragen. Dat doe je heel eenvoudig met een muisklik op onderstaande button. Je vraagt dan direct vrijblijvend meerdere offertes op waar jij je voordeel mee kan doen. Dat vergelijken van offertes kan jou een behoorlijk voordeel, oplopend tot wel 20 procent, opleveren.

 

 

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?