Informatie van A tot Z over een verhuis
Gratis tot 4 offertes in je mailbox?

Wanneer je van plan bent om te verhuizen spreekt het voor zich dat je hier de nodige instanties van op de hoogte zult moeten brengen. De gemeente vormt wat dit betreft één van de belangrijkste partijen die je absoluut niet over het hoofd mag zien. Wanneer je een verhuizing wenst aan te geven zijn er echter steeds verschillende punten waar je rekening mee dient te houden. We hebben de belangrijkste van deze punten even voor jou op een rijtje gezet.

Inhoud

Wie kan een verhuizing aangeven?

In eerste instantie is het belangrijk om te weten wie er precies een verhuizing kan aangeven. Hier zijn immers zeer strikte regels aan verbonden die niet zomaar over het hoofd gezien kunnen worden. Een verhuizing aangeven bij de gemeente kan gebeuren door:

  • Een meerderjarig persoon voor zichzelf
  • Een minderjarig persoon met de leeftijd van 16 of 17 jaar (uitsluitend voor zichzelf)
  • Samenwonenden of geregistreerde partners voor zichzelf en elkaar
  • De verantwoordelijke ouder of voogd voor minderjarigen
  • Ouders voor meerderjarigen indien zij op hetzelfde adres woonachtig zijn
  • Meerderjarige kinderen voor hun inwonende ouders
  • Een gemachtigde

Verplichte aangifte binnen 5 dagen

Wanneer er een adreswijziging plaatsvindt ben je steeds verplicht om deze binnen de termijn van vijf dagen door te geven aan de gemeente. Vroeger werden niet-tijdige wijzigingen niet bestraft, maar vanaf 1 januari 2014 is daar verandering in gekomen. Mensen die een verhuizing niet tijdig kenbaar maken bij de gemeente kunnen vanaf dat ogenblik een boete opgelegd krijgen die kan oplopen tot 325 euro.

Om de aangifte van een adreswijziging bij de gemeente te doen dien je tot slot in het bezit te zijn van een geldig legitimatiebewijs alsook van een bewijs van bewoning. Het mag in ieder geval duidelijk zijn, ga je verhuizen en wil je geen boete krijgen van je gemeente? Vergeet dan beslist niet om de verhuizing binnen de vijf dagen door te geven!

De nodige documenten

Om de verhuizing door te geven bij de gemeente heb je een aantal documenten nodig.

  • Geldig legitimatiebewijs, je kunt denken aan een paspoort/rijbewijs/ID kaart/vreemdelingendocument.
  • Bewoning bewijs, je kunt denken aan een huurcontract/koopakte/toestemmingsverklaring hoofdbewoner

Vraag altijd bij jouw nieuwe gemeente voor welke diensten je in aanmerking kunt komen. Zo kun je bijvoorbeeld in aanmerking komen voor het bijzondere bijstand als je een uitkering ontvangt.

Meer informatie:

Op deze website lees je meer informatie over verhuizen. Omdat er bij een verhuizing veel komt kijken hebben wij hieronder voor jou een aantal belangrijke links op een rij gezet. Zo is de voorbereiding het halve werk, lees daarom onze verhuisplanner goed door en vervolgens onze checklist zodat je belangrijke zaken niet vergeet.

Gratis tot 4 offertes in je mailbox?